31 Aralık 2015 Perşembe

Allen Ginsberg

Allen Ginsberg
(1926 - 1997)

ABD'li şair. Howl adlı destan şiiri, Beat hareketinin en önemli ürünlerinden biri olarak kabul edilir. Beat hareketinin sönmesinden sonra 1960'ların ortalarında daha genç bir sanatçı ve isyancı kuşağın önderi durumuna gelmiştir. Anarşik eğilimleriyle okul yöneticilerini epey uğraştırdığı Columbia Üniversitesi'nde okurken, sonradan Beat'ler arasında sayılacak olan Jack Kerouac ve William Burroughs ile yakın arkadaşlık kurdu.1948'de Columbia'dan ayrıldıktan sonra uzun yolculuklara çıktı ve kafeteryalarda yer temizlemekten piyasa araştırmacılığına kadar çok çeşitli işlerde çalıştı.Basılan ilk kitabı Howl, ''kuşağının en büyük beyinlerinin'' çılgınlığa sürüklenerek yıkılışı olarak tanımladığı çağdaş gelişme karşısında yakılmış bir ağıttır. Esrik bir üslup ve peygamberlere özgü bir tonla yazılmış olan ve Walt Whitman'ın romantik bohemciliğinden izler taşıyan şiir eşcinsellik, uyuşturucu bağımlılığı, Budacılık ve Ginsberg'in II. Dünya Savaşı sonrası Amerika'da maddecilik ve duyarsızlık olarak nitelediği ortamdan kaçış gibi konuları işler.





ŞİİR SANATI

akademililer için:
Kendini bilmez bir yığın cahil cühela
korkak ve can sıkıcı herif kalkıp şiire saldırıyor.
Şiirin nasıl yaratıldığını bilmeden.
Bu düdüklerin yoluna bir şiir çıksa,
onu tanımadan geçip giderler.
Geçip gitseler gene iyi, güpegündüz ırzına geçerler onun.




BİLDİRİ

Değiştiğimizden beri
Sürttüğümüzden, dalga geçtiğimizden
Ağladığımızdan ve birlikte işediğimizden beri
Sabah uyandım
Gözlerimde bir düş
Ama sen New York'a gitmiştin 
Beni hiç unutmadan hiç
Seni seviyorum seni seviyorum 
ve senin çılgın kardeşlerin
onların iğrençlikleri de kabulüm
Nicedir yalnızım
Nicedir yatakta oturmuşum
Kimsenin dizi dizime değmeden, erkek
ya da kadın.Aldırmıyorum artık, Ben sevgi istiyorum,
bunun için doğdum.Seni istiyorum ve hemen şimdi
Atlantik'te dolanıp duruyor o koca gemiler 
Gökdelenlerin bitmemiş ince çelik yapıları
Lakeharst üstünde kulak tırmalayan uçakların gerileri
Altı kadın doğal bir sahnede çırılçıplak
Paris'te şimdi bütün ağaçlar hora tepiyor
İki ay içinde orda olacağım ve senin gözlerinin içine bakacağım.

Allen Ginsberg
Çeviren: Orhan Duru - Ferit Edgü

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder